Nerwica natręctw – objawy, przyczyny, jak sobie z nią radzić?

Nerwica natręctw jest zaliczana do chorób psychicznych niepsychotycznych. Oznacza to, że osoba zmagająca się z problemem doświadcza stanu wzmożonego strachu i lęku, jednak zazwyczaj nie występują u niej omamy czy paranoje. Jak rozpoznać nerwicę natręctw? W jaki sposób sobie z nią radzić?

Objawy nerwicy natręctw

Głównym objawem nerwicy natręctw jest kompulsywne powtarzanie pewnych czynności w sposób znacznie odbiegający od normy (np. zbyt częste mycie rąk). Zwykle u pacjenta występują również stany lękowe oraz strach, powodujący napięcie mięśni i przyspieszenie pulsu co znaczenie utrudnia normalne funkcjonowanie. Cierpiący na nerwicę natręctw bardzo często nie zwracają uwagi na objawy jakie im dokuczają. Zwykle dopiero kiedy czynności nawykowe zaczynają być problemem dla bliskich pacjenta podejmuje się leczenie oraz terapię.

Jaka może być przyczyna nerwicy?

Przyczyny nerwicy natręctw mogą być różne. Do najczęściej wymienianych należy trudna sytuacja rodzinna lub finansowa z którą pacjent sobie nie radzi, wpływ otoczenia czy niewyrażone emocje tłumione przez długi czas. Według niektórych badań na powstanie tej choroby mają wpływ także uwarunkowania genetyczne.

Jak radzić sobie z nerwicą natręctw?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Bez wątpienia jednym z najlepszych możliwości leczenia jest regularna terapia oraz wsparcie bliskich. Bardzo dobry wpływ na leczenie osób zmagających się z zaburzeniami psychicznymi ma także kontakt z przyrodą, dlatego warto spędzać jak najwięcej czasu na łonie natury. W przypadku jeśli objawy są wyjątkowo nasilone niektórzy psychiatrzy zalecają podawanie leków.