Jak samemu wspomóc własną terapię nerwicy?

Zaburzenia nerwicowe są coraz częściej diagnozowane wśród dorosłych. Według różnych szacunków, aż 8 milionów Polaków zmaga się z tym schorzeniem, a duża część z nich nie wzbrania się przed wizytą u specjalisty.

Terapia u psychologa bądź psychiatry jest jednym z podstawowych narzędzi w walce z problemami natury lękowej, istnieje jednak szereg działań, które mogą wspomóc leczenie i przyczynić się do poprawy stanu psychicznego. Oto one.

Odpowiednia ilość snu dla pozbycia się nerwicy

O skutkach braku snu nie trzeba informować chyba nikogo; o ile raz na jakiś czas zarwanie nocy nie grozi żadnymi poważnymi konsekwencjami, to permanentne niewysypianie się może prowadzić nie tylko do zaburzeń koncentracji, spadku libido czy problemów z układem krążenia, ale także do zaostrzenia przewlekłych zaburzeń psychicznych. Osoby walczące z nerwicą często deklarują problemy z zasypianiem lub utrzymaniem kilkugodzinnego, niezakłóconego snu, jednak brak należytego wypoczynku nocnego może przyczynić się do wystąpienia silnych ataków paniki, bólów głowy i zaostrzenia objawów somatycznych.

Nerwica a techniki relaksacyjne

Zaburzenia nerwicowe sprawiają, że organizm oraz mózg są w stanie ciągłego pobudzenia i nadmiernej aktywności. Chorzy na nerwicę często skarżą się na gonitwę myśli, silne napięcie nerwowe i odczuwanie ciągłego, nieuzasadnionego lęku. W sytuacji, w której umysł wydaje się być przeciążony i domaga się odpoczynku, dobrze jest zastosować techniki relaksacyjne i zadbać o prawidłowy oddech. Wyciszenie i umiejętność skupienia się na rzeczach istotnych w danym momencie, bez odczuwania nadmiernego stresu i obaw, jest jednym z podstawowych narzędzi na drodze do zdrowienia.

Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na terapię przeciw nerwicy

Aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ niemal na każdą dziedzinę życia, jest także pomocna w walce z dokuczliwymi objawami nerwic. Nie tylko przyczynia się do wzrostu produkcji endorfin i dopaminy, które warunkują odczuwanie szczęścia, ale wykonywana regularnie skraca czas potrzebny do zaśnięcia, poprawia jakość odpoczynku nocnego oraz pomaga się odprężyć.